ماده چیست ؟
نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره

هرچیزی که قابل نگه داشتن ، چشیدن و بوییدن باشد ، از ماده ساخته شده است. هر چیزی که در پیرامون شماست از جمله لباس ها ، آب ، غذا ، گیاهان و جانوران ماده است. حتی چیزهایی که نمی توانید یینید مثل هوا یا بوی عطر نیز ماده هستند. به وسیله خواص مواد مانند رنگ ، سختی و... می توان ویژگی های (فیزیکی و شیمیایی) مواد را توصیف کرد.مواد از ذرات بسیار ریزی به نام اتم ساخته شده اند که فقط با میکروسکوپ های قدرتمند می توان آن ها را ملاحظه نمود.

 

غیر ماده

هر چیزی که از ماده ساخته نشده باشد ، غیر ماده است.نور ، شعله ، حرارت آتش و صدای سوت پلیس غیر ماده اند. این چیزها غیر قابل نگه داشتن ، چشیدن یا بوییدن هستند.آن ها از جنس ماده نیستند بلکه اشکالی از انرژی هستند.هر چیزی که وجود داشته باشد یا ماده است و یا شکلی از انرژی.

 

انواع مواد

مواد را می توان به دو گروه تقسیم کرد : مواد غیر زنده و مواد زنده . مواد غیر زنده به خودی خود حرکت نمی کنند ، رشد و نولید مثل نیز ندارند. صخره ها نمونه هایی از مواد غیر زنده اند. تمامی چیزهای زنده از جمله جانوران و گیاهان ، مواد زنده می باشند.

 

حالت مواد

تمامی مواد روی زمین به یکی از سه حالت جامد ، مایع و یا گاز هستند. جامدات مانند چوب شکل خود را حفظ می کنند.مایعات مانند آب شکل خود را حفظ نمی کنند ، اما همیشه فضای مشخصی را اشغال می کنند .گازها نیز مانند دود سیگار ، جریان می یابند تا فضای موجود را پر کنند.

 

 

ل.

 





:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 30 مهر 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: